Teories de la motivació (II): Motivació intrínseca

En un post anterior els parlavem de les diferents teories que al llarg de la història del pensament han intentat explicar els mecanismes (psicològics) de la motivació.

En aquest article pretenem resumir algunes de les visions més recents sobre el tema basats en la motivació intrínseca i algunes de les aportacions més rellevants al voltant de la teoría de la autodeterminació (SDT) de Edward Deci y Richard Ryan y els tres elements principals de la motivació interna proposats per Daniel Pink.

motiv2CAT

Teoria de l’autodeterminació

A partir dels anys 70 del passat segle Ryan i Deci van demostrar amb alguns experiments que en rebre determinades recompenses per realitzar una activitat els participants mostraven una menor motivació intrínseca i van concloure que la conducta és dependent dels premis i que si les persones se senten controlades seva necessitat d’autonomia es veu frustrada. No succeïa el mateix amb el feedback positiu (amb llenguatge “no controlador”), que sí que augmentava la motivació, concloent que l’afirmació de la competència (≈maestría segons Pink) fa que s’incrementi la motivació intrínseca.

La motivació intrínseca disminueix si:

  • Es dóna un temps límit
  • S’imposen metes
  • Es sotmet a vigilància (i / o control)
  • S’emeten judicis d’avaluació

Aquestes actuacions tenen efecte negatiu perquè disminueixen el sentit d’autonomia. En contrast, la motivació intrínseca augmenta quan:

  • S’ofereix la possibilitat d’escollir entre activitats
  • S’ofereix la possibilitat d’escollir com dur-les a terme
  • Hi ha seguretat en les relacions

En resum, hi ha 3 elements (= necessitats bàsiques) que modulen la motivació intrínseca:

  • Competència: necessitat de controlar l’entorn, dominar les habilitats oportunes.
  • Autonomia: necessitat d’integrar lliurement les experiències al sentit del jo.
  • Relacions: necessitat de pertinença (afinitat), interactuació i preocupació pels altres.Motivación intrínseca

La sorprenent veritat sobre què ens motiva

Daniel Pink argumenta que hi ha tres elements principals de motivació interna, als que anomena “Autonomia”, “Domini” i “Propòsit”.

Autonomia

Les persones necessitem autonomia sobre la tasca (el que fem), el temps (quan ho fem), l’equip (amb qui ho fem) i la tècnica / mètode (com ho fem). Tenim el desig de dirigir les nostres vides. Naixem per ser jugadors, no autòmats.

Mestratge / Domini

Només el compromís pot produir mestratge. El domini no és només l’habilitat de poder fer les coses bé; gira al voltant de ser capaç de dur a terme experiències òptimes i enfrontar-nos a reptes que ens ajuden a créixer i desenvolupar les nostres capacitats.

El Mestratge és una mentalitat (requereix veure les habilitats que posseïm com infinitament millorables); és un procés de desenvolupament personal (exigeix ​​esforç i pràctica deliberada i constant); i és progressiva (és impossible de realitzar plenament: és frustrant, desafiant i atractiva, tot alhora).

Propòsit

Els éssers humans busquem un propòsit: una causa més gran i més atractiva que vagi més enllà de nosaltres mateixos. S’expressa de tres maneres: 1) Objectius que utilitzen el benefici per assolir el propòsit, 2) Paraules que emfatitzen alguna cosa més que el propi interès i 3) Polítiques que permeten a les persones que coincideixi el seu treball amb la seva passió.

Tres claus per desenvolupar la motivació intrínseca:

  1. Una de les claus està en la participació, en l’aportació, responsabilitat i interès que les persones tenim quan ens sentim facultats i per tant involucrats (propietat psicològica).
  2. La segona clau consisteix a construir relacions. Augmentar el sentit de pertinença. Connectar amb altres persones més enllà de l’equip o departament habitual.
  3. La tercera clau és la de treballar amb propòsit. Alinear la missió i la visió de l’empresa amb el nostre propòsit.

La motivació personal: cóm motivar-se

  1. Inspiració activa
  2. Programar la motivació
  3. Romandre motivat en el llarg termini
  4. Assolir la màxima motivació
  5. Si la motivació s’esvaeix

1) Inspiració activa

Una de les coses més sorprenents sobre la motivació és que sovint ve després d’iniciar un nou comportament, no abans: La “inspiració activa”. La motivació és sovint el resultat de l’acció, no la causa d’ella. No es necessita molta motivació una vegada que ha començat un comportament. Gairebé tota la fricció en una tasca passa al principi de la mateixa. Després de començar, el progrés és més fàcil i natural. Per tant, una de les claus per sentir-se motivat és que sigui fàcil de començar, automatitzar les primeres etapes del seu comportament.

Steven Pressfield diu en el seu llibre, The War of Art (veure bibliografia al final), “En algun moment, el dolor de no fer-se més gran que el mal de fer-ho”. Quan estem motivats, és més fàcil suportar l’inconvenient de l’acció que el mal de romandre igual.

2) Programar la motivació

La diferència entre professionals i aficionats està en què els professionals fixen un horari i s’adhereixen a ell mentre que els aficionats esperen fins que se senten inspirats o motivats. Twyla Tharp en el seu best-seller, The Creative Habit (veure bibliografia al final), Tharp analitza el paper dels rituals, o rutines prèvies al joc, en el seu èxit. També Mason Currey en el seu llibre sobre Rituals quotidians (veure bibliografia al final) assenyala que molts dels grans artistes del món segueixen un calendari consistent.

La clau per a qualsevol bon ritual és que elimina la necessitat de prendre una decisió. Necessita seguir el mateix patró cada vegada. Eventualment, aquesta rutina es torna tan lligada al seu acompliment que simplement fent la rutina, que són atrets a un estat mental que està preparat per realitzar.

3) Romandre motivat en el llarg termini

La tasques que estan dins de la zona òptima de dificultat, són les més propenses a mantenir-nos motivats en el llarg termini. Les tasques que estan a la frontera de l’èxit i el fracàs són increïblement motivadores per als nostres cervells humans. No volem res més que dominar una habilitat més enllà del nostre horitzó actual.

4) Assolir la màxima motivació

Aquesta barreja meravellosa de la felicitat i de funcionament màxim es refereix de vegades com a flux. El flux és el que experimenten els atletes i intèrprets quan estan “a la zona”. El flux és l’estat mental que experimentes quan estàs tan concentrat en la tasca que has de la resta del món s’esvaeix.

Com va dir el psicòleg Orville Gilbert Brim: “Una de les fonts importants de la felicitat humana és treballar en tasques amb un nivell adequat de dificultat, ni massa dur ni massa fàcil”.

L’altra clau consisteix a mesurar el seu progrés immediat. Com explica el psicòleg Jonathan Haidt, una de les claus per arribar a un estat de flux és que “reps retroalimentació immediata sobre com estàs fent en cada pas”. Així, podem dir que el mesurament és un factor clau en la motivació.

5) Si la motivació s’esvaeix

Penseu cada pensament que té com un suggeriment, no una ordre. Recordeu, cap d’aquests suggeriments són ordres. Són meres opcions. Tinc el poder de triar l’opció que he de seguir. El malestar és temporal. En relació amb el temps en el seu dia normal o setmana, gairebé qualsevol hàbit que realitzi s’acaba ràpidament. El seu entrenament acabarà en una hora o dues. El seu informe es Mecanografiarà fins demà. Mantenir la perspectiva. La teva vida és bona i el teu malestar és temporal. Pas en aquest moment de malestar i deixar que et s’enforteixi.

Mai es penedirà de la bona feina un cop fet. Theodore Roosevelt va dir: “De lluny, el millor premi que la vida té per oferir és l’oportunitat de treballar dur a la feina que val la pena fer.” Així és la vida. La vida és un equilibri constant entre donar en la facilitat de la distracció o superar el dolor de la disciplina. No és una exageració dir que les nostres vides i les nostres identitats es defineixen en aquest delicat equilibri. Què és la vida, si no la suma d’un centenar de mil batalles diàries i petites decisions per treure-o abandonar-la?

 

Si en voleu saber una mica més …

 

Pink, D.H. (2000) La sorprendente verdad sobre qué nos motiva.

https://www.amazon.es/sorprendente-verdad-sobre-qu%C3%A9-motiva/dp/8498750784/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1483116547&sr=8-1&keywords=la+sorprendente+verdad+sobre+qu%C3%A9+nos+motiva

https://elfilosofo.wordpress.com/2013/05/08/la-motivacion/

Domínguez, B. (2016) La empresa que prescinde de los jefes. Mikko Kuitunen. Fundador de Vincit, mejor empresa de Europa para trabajar 2016. Economia. El País. 18 de Diciembre de 2016.

http://economia.elpais.com/economia/2016/12/05/actualidad/1480950943_943455.html

Ryan, R.M. y Deci, E.L. (2006) Self-Regulation and the problem of Human Autonomy: Does Psychology need choice, self-determination, and Will? Journal of Personality 74:6, December 2006.

https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2006_RyanDeci_Self-RegulationProblemofHumanAutonomy.pdf

Pressfield, S. (2012) The War of Art: break through the blocks and win your inner creative battles. Black Irish Entertainment LLC. New York.

https://www.amazon.es/War-Art-Through-Creative-Battles/dp/1936891026/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1483116972&sr=8-1&keywords=the+war+of+art

Tharp. T. (2007) The Creative habit: Learn it and use it for life. Simon & Schuster. New York

https://www.amazon.es/Creative-Habit-Learn-Use-Life/dp/0743235274/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1483117168&sr=8-1&keywords=twyla+tharp

Currey, M. (2014) Rituales cotidianos: como trabajan los artistas. Turner.

http://www.casadellibro.com/libro-rituales-cotidianos-como-trabajan-los-artistas/9788415832225/2256942

 

Altres webs d’interès:

http://selfdeterminationtheory.org/